Stiri

Ioan Mircea Pascu despre provocarile industriei europene de aparare: “Atractivitatea “cumpararii strict european” va ramane probabil minima, mai ales pentru statele membre UE din Est”

Postat la 2017-07-05

Vicepresedintele Parlamentului European Ioan Mircea Pascu a punctat marti seara in plenul PE de la Strasbourg principalele evolutii in domeniul securitatii si apararii comune europene precum si provocarile posibile la adresa industriei europene de aparare. Europarlamentarul PSD, care este si coordonator pentru securitate si aparare al Grupului Socialistilor si Democratilor din PE, a subliniat in dezbaterea dedicata subiectului, desfasurata in prezenta Inaltei Reprezentante a Uniunii pentru politica externa si de securitate/Vicepresedinta a Comisiei Europene (IR/VP): “Inalta Reprezentanta Federica Mogherini a subliniat in scrisoarea sa recenta dedicata securitatii si apararii europene: “In acest domeniu s-a realizat mai mult in ultimele zece luni decat in ultimii zece ani”. Cu toate acestea, suntem cu totii constienti ca toate masurile adoptate pana acum trebuie sa negocieze linia sensibila de demarcatie dintre responsabilitatea nationala si actiunea comuna a Uniunii Europene. Atata timp cat UE va actiona ca initiator, facilitator si ca un factor de stimulare al adancirii cooperarii si colaborarii dintre statele sale membre, acestea din urma vor continua sa fie in control. Dar, pe masura ce lucrurile avanseaza, nu putem exclude ca UE nu va fi tentata sa impuna anumite masuri, mai ales daca acestea vor fi considerate conforme cu planurile actuale, mai generale, de “reformare” a Uniunii. In opinia mea, cea mai mare probabilitate ca acest lucru sa se intample va fi legata de “piata unica de aparare”, o componenta majora a viitoarei Uniuni Europene a Apararii. Desi eliminarea actualei fragmentări a industriei europene de aparare, care este un produs al evolutiei istorice, este dezirabila din punct de vedere politic, acest lucru ar trebui facut prin integrare mai degraba decat, dupa cum sugereaza unii, prin preluare (buying out) sau chiar prin oferirea unor compensatii. Cu atat mai mult, limitarea achizitiilor in materie de aparare strict la cadrul european, cu alte cuvinte „ a cumpara doar european” ar putea fi justificata din punct de vedere politic numai în cazul în care UE si-ar mari contributia proprie corespunzatoare la apararea teritoriala a statelor membre. In caz contrar, atata timp cat NATO - cu SUA in frunte - ramane principalul furnizor de securitate pentru statele membre UE care sunt si membre ale NATO, atractivitatea "cumpararii strict european" ar continua sa fie minima, mai ales pentru statele din Est, si asta lasand deoparte întrebările importante legate de disponibilitatea, pretul și localizarea productiei, ar fi cel mai probabil sa ramana minime, mai ales în est. In general, impresia mea este ca statele membre de pe flancul estic ar favoriza dezvoltarea cooperarii dintre UE si NATO pe coordonatele actuale, in care fiecare organizatie face ce stie sa faca mai bine. Aceasta are fi, mai degraba, decat ca Uniunea, dupa cum sugerează unii, sa incerce sa ”preia” Alianta din interior, prin constituirea unui „pilon UE” in cadrul NATO. Cu toate acestea, desigur, multe dintre cele prezentate mai sus s-ar putea sa nu se intample, avand in vedere ca UE continua sa isi puna in aplicare, cu determinare, intentia cruciala de a începe alinierea culturilor strategice ale statelor membre”, a concluzionat europarlamentarul PSD Ioan Mircea Pascu, vicepresedinte al Parlamentului European.