Stiri

Pachetul de Mobilitate pentru reforma transportului rutier din UE în dezbatere astăzi la București

Postat la 2017-09-04

Claudia Țapardel, europarlamentar PSD și co-organizator: Trebuie să ne asigurăm că reforma sistemul de transport european nu servește doar intereselor sindicatelor și transportatorilor din vest! În contextul publicării de către Comisia Europeană a pachetului „Europa în Mișcare”, un set de măsuri extrem de important pentru viitorul transportului rutier din România și Europa, eurodeputata PSD Claudia Țapardel, membru în Comisia pentru Transporturi a PE, împreună cu Revista TRANZIT, cea mai importantă publicație de transport și logistică din România, a organizat în această dimineață prima dezbatere din România pe acest subiect. La eveniment au participat europarlamentari, reprezentanți ai autorităților române și ai asociațiilor patronale, precum și câțiva transportatori cu cele mai mari flote din România. Prezentat de autoritățile de la Bruxelles ca piatra de temelie a strategiei pe termen lung pentru transportul rutier din Europa, Pachetul de Mobilitate a stârnit controverse la nivelul statelor membre, în special prin măsurile care aduc restricții pe piața de transport internațional și de cabotaj, dominată în acest moment de operatorii din Europa Centrală și de Est. În acest context, europarlamentarul PSD Claudia Țapardel a lansat o primă discuție despre poziția pe care România trebuie să o aibă ca stat față de proiectul european de supra-reglementare și limitare a accesului pe piață. „Măsurile propuse de Comisia Europeană în această vară vin pe fondul unor schimbări structurale semnificative în sectorului transportului rutier și urmărește să ofere soluții la o serie de provocări sociale, legislative și tehnologice. La nivel declarativ, dorința Comisiei Europene este de a crea o piață de transport viabilă și modernă, dar și de a clarifica prevederile legale ce țin de drepturile și obligațiile celor care lucrează în transportul internațional”.

Cabotajul și veniturile lucrătorilor detașați, mărul discordiei între statele membre

”În ciuda intențiilor declarate însă, anumite măsuri cuprinse în Pachetul Rutier nu numai că afectează negativ transportatorii europeni, în special din est, dar contravin totodată și principiilor de funcționare a pieței unice. Limitarea cabotajului sau aducerea transporturilor sub incidența Directivei pentru Detașarea Lucrătorilor lovește direct în avantajul competitiv al țării noastre, având chiar riscul de a scoate cu totul companiile românești de pe piața europeană. Pe aceste considerente, evenimentul pe care l-am organizat astăzi cu sprijinul Revistei TRANZIT a avut ca scop o discuție foarte serioasă cu privire la felul în care trebuie să ne poziționăm ca țară în negocierile care vor urma la Bruxelles pe fiecare dintre cele opt măsuri legislative, dar și la alianțele pe care trebuie să le construim cu celelalte țări afectate de măsurile restrictive. Prezența masivă din partea sectorului privat, dar și a celui public,  la dezbatere demonstrează din nou importanța acestui subiect pentru economia românească și sper că ne va ajuta pe viitor să găsim o cale de mijloc între interesele tuturor celor care compun sectorul transportului rutier”.

Informații suplimentare privind Pachetul Rutier publicat de Comisia Europeană

Pentru realizarea unei tranziții către o mobilitate inteligentă, competitivă și echitabilă din punct de vedere social, Comisia Europeană a adoptat primele opt măsuri legislative care vizează în mod specific transportul rutier. Acest sector este deosebit de importat întrucât asigură în mod direct locuri de muncă pentru 5 milioane de europeni și generează totodată aproape o cincime din emisiile de gaze cu efect de seră ale UE. Propunerile vor îmbunătăți modul de funcționare al pieței transportului rutier de mărfuri și vor contribui la îmbunătățirea condițiilor sociale și de muncă ale lucrătorilor. De asemenea, Comisia promovează soluții de mobilitate fluide, astfel încât cetățenii și întreprinderile să se deplaseze cu mai multă ușurință în întreaga Europă. Acesta este cazul propunerii care vizează sporirea interoperabilității sistemelor de taxare rutieră care le va permite utilizatorilor rutieri să conducă pe întreg teritoriul UE fără să se preocupe de diferitele formalități administrative. Acest prim set de 8 propuneri va fi completat în cursul următoarelor 12 luni cu alte propuneri, care vor viza, printre altele, normele de emisii pentru perioada de după 2020 pentru autoturisme și camionete, precum și primele norme de emisii pentru vehiculele grele, după ce astăzi a fost prezentată propunerea de monitorizare și raportare a emisiilor de CO2 și a consumului de combustibil pentru vehiculele grele. Aceste propuneri vor promova inovarea, vor consolida competitivitatea, vor reduce emisiile de CO2, vor îmbunătăți calitatea aerului și sănătatea populației și vor spori siguranța transporturilor.