Stiri

Parlamentul European a votat Directiva care va permite crearea unui sistem european pentru navigația internă

Postat la 2017-11-14

Claudia Țapardel, europarlamentar PSD și raportor S&D pe acest dosar, explică beneficiile noii legislații pentru transportul pe Dunăre și pentru libera circulație a forței de muncă

Parlamentul European, reunit la Strasbourg, a dat astăzi un vot pozitiv pe Raportul privind Recunoașterea calificărilor profesionale în sectorul navigației interne, urmare a finalizării negocierilor cu Consiliul European pe textul Directivei propuse de Comisia Europeană. În calitate de raportor din partea Socialiștilor și Democraților pe parcursul a celor 18 luni de negocieri, Claudia Țapardel anunță crearea primului sistem european de pregătire și evaluare a personalului din sectorul căilor navigabile interne, cu un impact semnificativ asupra forței de muncă din țările riverane Dunării. „În contextul în care sectorul navigației a fost multă vreme ignorat la nivel european - ceea ce a dus treptat la scăderea interesului tinerelor generații pentru meseria de navigator, era esențial ca instituțiile de la Bruxelles să remedieze acest lucru printr-o abordare unitară. De aceea, obiectivul principal pe care l-am urmărit în cadrul acestui raport a fost crearea unui sistem comunitar de pregătire și evaluare a personalului din sectorul căilor navigabile interne, dublat de obligativitatea ca fiecare țară din UE să recunoască toate certificatele emise, indiferent de proveniență. Aceste lucruri vor duce la fluidizarea forței de muncă, mai ales în zonele unde ne confruntăm cu o lipsă acută de personal calificat”, a declarat Claudia Țapardel în urma votului de astăzi.  „În același timp, am considerat esențial să apăr ideea de echilibru de forțe între cele trei comisii riverane, pentru Rin, Sava și respectiv Dunăre, cele trei mari fluvii ale Europei. Convingerea mea este că navigabilitatea pe apele europene are nevoie de o abordare echidistantă, care să sprijine dezvoltarea acestui sector de la un capăt la altul al Europei, și mă bucur că am reușit să introduc aceste prevederi în textul final. Având în vedere importanța Dunării nu doar în regiune, ci și la nivel european, mi se pare normal ca și Comisia Dunării să aibă un cuvânt de spus în realizarea și implementarea acestui nou sistem de certificare. Totodată, ca urmare a amendamentelor depuse de grupul Socialiștilor și Democraților, textul final al Directivei va aduce îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește aspectele sociale. Angajatorii din sector vor fi obligați să aplice standardele sociale și remunerația statelor unde se desfășoară activitatea, chiar dacă angajații vin din state terțe, evitând astfel atât crearea unor condiții de lucru neconforme, dar și posibilitatea de a face dumping social”.

Digitalizarea, următorul pas în modernizarea sectorului de navigație

În contextul discuțiilor despre modernizarea transporturilor europene, și navigația internă a făcut obiectul unor propuneri de a introduce noi instrumente digitale de monitorizare a procesului de navigație. „Având în vedere că navigația internă este așteptată să joace un rol semnificativ în fluidizarea transporturilor europene și atingerea obiectivelor de multimodalitate, Comisiei Europene îi este solicitat prin textul final ca, în decurs de câțiva ani, să inițieze digitalizarea acestui segment de transport. Acest lucru va avea efecte pozitive nu doar asupra eliminării poverii administrative, ci și asupra monitorizării respectării condițiilor de muncă la bordul unei ambarcațiuni. Cu alte cuvinte, vom putea ști în orice moment câte ore s-a lucrat în fiecare zi sau dacă s-a efectuat odihna necesară, orice control putând fi realizat în timp real și fără a mai parcurge sute de documente de hârtie. Pe toate aceste considerente, cred că în urma votului de azi putem vorbi de o reușită a instituțiilor de la Bruxelles, noua Directivă urmând să devină un act legialtiv esențial pentru revitalizarea sectorului de navigație internă din Europa”.